Telenet Group

Beleggen in aandelen beurs Brussel, BEL-20, lokale fondsen, etc.

Re: Telenet Group

Berichtdoor Lukang » 14 Aug 2012 17:40

Piper schreef:
Merlina schreef:Zijn er onder jullie die nu nog durven instappen of bijkopen?

Merlina, als u weet dat Telenet 35 euro per aandeel biedt, dan is elke koers fors onder de 35 euro, een koopkans.

Dat weet ik nog zo niet piper.Toen Omga van de beurs gehaald werd heb ik een groot verlies geleden.Het zal ervan afhangen aan hoeveel men gekocht heeft en nu nog kopen zou ik niet doen.

Met het maandag aangekondigde inkoopplan van eigen aandelen verdwijnt de Bel20'er Telenet binnen drie à vier jaar van de beurs. Daar zijn de analisten van Rabobank, Citigroup, Nomura het over eens. Het beurshuis Nomura roept beleggers op niet in te gaan op het gedeeltelijk uitkoopbod van Telenet en geen vrij spel te geven aan de Amerikaanse hoofdaandeelhouder Liberty Global.
De Amerikaanse mediamiljardair John Malone is eigenaar van Liberty Global, de hoofdaandeelhouder van Telenet. (foto: Photo News)

Forse vraag naar Telenet-papier

Telenet is vandaag met ruime voorsprong de grootste daler in de Bel20, het aandeel verliest ruim 2 procent. Aanleiding voor het verlies is de ratingverlaging van Citigroup die het aandeel niet langer koopwaardig acht. Het Amerikaanse beurshuis ziet met de sterke stijging van de koers dit jaar maar weinig opwaarts potentieel meer.

Citi-analist Dimitri Kallianiotis verwacht voorts dat Liberty Global, de Amerikaanse meerderheidsaandeelhouder van Telenet, de groep tegen eind 2015 helemaal in handen heeft en dus van de beurs zal halen. Niet door een bod uit te brengen op de minderheidsbelangen, maar door te blijven gaan voor de inkoop van eigen aandelen, waardoor het belang van Liberty automatisch stijgt. Met de maandag aangekondigde operatie(1) stijgt Liberty mathematisch al van 50 naar 61,2 procent.

Delisting

Telenet staat in 2015 niet meer op de beurs', is de opvallende prognose van Kallianiotis. 'De aankondiging van maandag is volgens ons vooral in het voordeel van Liberty Global', stelt de analist.

'Minderheidsaandeelhouders krijgen een bodem onder de koers door de inkopen, maar anderzijds moeten ze het met een steeds minder liquid aandeel en zonder dividenden stellen. Gelet op de dure waardering van Telenet is een uitkoopbod weinig waarschijnlijk: Liberty noteert zelf tegen 7,6 keer de bedrijfskasstroom, Telenet tegen 8,6 keer. Bovendien controleert Liberty nu al de raad van bestuur. Het kan gewoon blijven zitten en zijn belang mondjesmaat verhogen door niet op de partiële overnamebiedingen in te gaan. We voorspellen dat Liberty tegen 2015 100 procent van de aandelen zal hebben.'

Dezelfde voorspelling maakten Frank Claassen en Philip Scholte van Rabobank maandag al. De analisten verwachten dat Telenet volgend jaar voor 400 miljoen euro eigen aandelen inkoopt, wat Liberty Globals belang nog eens 8 tot 9 procent hoger duwt tot zowat 70 procent. 'Op die manier wacht Telenet binnen drie à vier jaar een virtuele delisting', stellen Claassen en Scholte.

Oneerlijke prijs
Het beurshuis Nomura vindt dat beleggers het voordeel van Liberty maar moeten volgen, en hun aandelen dus beter niet aanbieden, precies dus om het door het Citi beschreven scenario te vermijden. Volgens Nomura is de houding van Liberty een teken aan de wand dat 35 euro niet de echte waarde van het aandeel weerspiegelt.

Voorts meent Nomura dat de aangekondigde operatie mogelijk een stap is van Liberty om Telenet in te lijven zonder een eerlijke prijs te betalen. De analisten roepen de onafhankelijke bestuurders dan ook op om de aandeelhouders duidelijk te maken wat de implicaties zijn van hun beslissing om al dan niet te verkopen.

(tijd.be)
  • 0

port. Bekaert Belgacom Nyrstar Elia Agfa Tess. Tig. Zetes Socfinasia Ahold gdf Enel Telecom Italia Pfizer ing-greater China kbc-new Asia
Gebruikers-avatar
Lukang

Berichtdoor Piper » 14 Aug 2012 17:45

Lukang schreef:
Piper schreef:
Merlina schreef:Zijn er onder jullie die nu nog durven instappen of bijkopen?

Merlina, als u weet dat Telenet 35 euro per aandeel biedt, dan is elke koers fors onder de 35 euro, een koopkans.

Dat weet ik nog zo niet piper.

Met het maandag aangekondigde inkoopplan van eigen aandelen verdwijnt de Bel20'er Telenet binnen drie à vier jaar van de beurs. Daar zijn de analisten van Rabobank, Citigroup, Nomura het over eens. Het beurshuis Nomura roept beleggers op niet in te gaan op het gedeeltelijk uitkoopbod van Telenet en geen vrij spel te geven aan de Amerikaanse hoofdaandeelhouder Liberty Global.
De Amerikaanse mediamiljardair John Malone is eigenaar van Liberty Global, de hoofdaandeelhouder van Telenet. (foto: Photo News)

Telenet staat in 2015 niet meer op de beurs', is de opvallende prognose van Kallianiotis. 'De aankondiging van maandag is volgens ons vooral in het voordeel van Liberty Global', stelt de analist.

'Minderheidsaandeelhouders krijgen een bodem onder de koers door de inkopen, maar anderzijds moeten ze het met een steeds minder liquid aandeel en zonder dividenden stellen. Gelet op de dure waardering van Telenet is een uitkoopbod weinig waarschijnlijk: Liberty noteert zelf tegen 7,6 keer de bedrijfskasstroom, Telenet tegen 8,6 keer. Bovendien controleert Liberty nu al de raad van bestuur. Het kan gewoon blijven zitten en zijn belang mondjesmaat verhogen door niet op de partiële overnamebiedingen in te gaan. We voorspellen dat Liberty tegen 2015 100 procent van de aandelen zal hebben.'

Dezelfde voorspelling maakten Frank Claassen en Philip Scholte van Rabobank maandag al. De analisten verwachten dat Telenet volgend jaar voor 400 miljoen euro eigen aandelen inkoopt, wat Liberty Globals belang nog eens 8 tot 9 procent hoger duwt tot zowat 70 procent. 'Op die manier wacht Telenet binnen drie à vier jaar een virtuele delisting', stellen Claassen en Scholte.

Oneerlijke prijs
Het beurshuis Nomura vindt dat beleggers het voordeel van Liberty maar moeten volgen, en hun aandelen dus beter niet aanbieden, precies dus om het door het Citi beschreven scenario te vermijden. Volgens Nomura is de houding van Liberty een teken aan de wand dat 35 euro niet de echte waarde van het aandeel weerspiegelt.

Voorts meent Nomura dat de aangekondigde operatie mogelijk een stap is van Liberty om Telenet in te lijven zonder een eerlijke prijs te betalen. De analisten roepen de onafhankelijke bestuurders dan ook op om de aandeelhouders duidelijk te maken wat de implicaties zijn van hun beslissing om al dan niet te verkopen.

(tijd.be)

Lukang, iedereen die onder de 35 euro kocht, zal geen verlies leiden gezien Telenet nu reeds 35 euro per aandeel biedt.

Kijk wat ook analisten hierover schrijven. Het bod om 18% van de aandelen te kopen aan max. 35 euro zal mijn inziens niet slagen. De meeste zullen inderdaad doen zoals Liberty.

En als er later een volledige delisting zou komen, zullen ze meer dan 35 euro moeten bieden.
  • 0

Terug omwille van item "overeenstemming met Piper" op Beurscafé.
Gebruikers-avatar
Piper

Berichtdoor Lukang » 14 Aug 2012 18:07

O.k. het zal ervan afhangen hoeveel de koers op dat "ogenblik van de waarheid" zal staan.Als het dan aan eur. 25 staat zal men zeker geen 35 bieden.Omega gaf eur 36 of 5% boven de laatste slotkoers vôôr bekendmaking van het bod.
  • 0

port. Bekaert Belgacom Nyrstar Elia Agfa Tess. Tig. Zetes Socfinasia Ahold gdf Enel Telecom Italia Pfizer ing-greater China kbc-new Asia
Gebruikers-avatar
Lukang

Berichtdoor Piper » 14 Aug 2012 18:10

Lukang schreef:O.k. het zal ervan afhangen hoeveel de koers op dat "ogenblik van de waarheid" zal staan.Als het dan aan eur. 25 staat zal men zeker geen 35 bieden.Omega gaf eur 36 of 5% boven de laatste slotkoers vôôr bekendmaking van het bod.

Telenet zal zeker niet meer zakken tot +/- 25 euro. De biedprijs is nu trouwens min of meer bekend (alléé toch van die eerste 18%).

Omega Pharma was een gans ander verhaal.
  • 0

Gebruikers-avatar
Piper

Berichtdoor lieve16 » 14 Aug 2012 18:40

Geplaatst op 13 augustus 2012 door Sebastien Rousseau

Telenet, de speeltuin van John Malone

Het was even slikken deze ochtend. Telenet ziet af van een 'grote overname' (lees: mobilofoonoperator BASE). Bovendien gaat het Mechelse mediabedrijf bovenop de bestaande schuldenberg van 3 miljard euro 700 miljoen extra - op dit ogenblik spotgoedkope - schulden aan en gaat de cash aanwenden om fors eigen aandelen op te kopen.

Meteen het overtuigendste bewijs dat Telenet geen aandeelhouderswaarde maar wel aandeelhouderwaarde creëert. De 'Mechelse' kabel- en mediagroep stemt zijn integrale uitkeringsbeleid af op 1 aandeelhouder, de Amerikaan John Malone en diens media-imperium Liberty.

Doordat Telenet meer dan 100 procent van zijn indrukwekkende kasstroom aanwendt om eigen aandelen in te kopen, kan Malone - die niet van plan is ook maar één aandeel tegen de biedprijs van 35 euro in te brengen - zonder een cent te spenderen zijn belang van 50 naar 61 procent verhogen.

De facto is Telenet dus meer dan ooit een Amerikaans bedrijf, dat het beleid in functie van de ene grootaandeelhouder uitstippelt. Toch wel straf voor een vooruitziend idee dat in 1994 in de schoot van Luc Van den Brande en de Vlaamse regering ontsproot en Vlaanderen op de multimediale kaart moest zetten. Wat ook gebeurd is.

Alleen stroomt de cash die deze Vlaamse multimediale flappentapper genereert grotendeels naar het Amerikaanse Liberty. Belgen hebben collectief 226 miljard op nulrentende spaarboekjes staan, maar we slagen er niet in een voor onze economie toch niet onbelangrijk multimediaal bedrijf lokaal te verankeren.

In het beste geval konden we als kleine aandeelhouder van Telenet meesurfen op de de uitkeringsbonanza. Maar of dat in het langetermijnbelang van Telenet en de Belgische economie is? Al jaren keren de Mechelaars meer dan 100 procent van de cash uit, door extra schulden op de balans te laden.

Noem mij ouderwets, maar als ik een negatief eigen vermogen zie, gaan alarmbellen af. Welnu: het halfjaarverslag van Telenet leert dat het eigen vermogen van de groep 744 miljoen euro of een slordige 6,50 euro per aandeel negatief is. Met andere woorden: in het collectieve spaarpotje van Telenet-aandeelhouders zit minder dan niets. Zijn we dan echt zo snel de kredietcrisis vergeten? En de moeilijke opstart van Telenet, dat in de late jaren negentig met zijn hoge schuldenlast continu met het mes op de keel moest werken?

Er is slechts één ander Belgisch aandeel dat de twijfelachtige eer heeft een negatief eigen vermogen te torsen: Dexia. Uiteraard is dat meteen de enige gelijkenis: terwijl het bedrijfsmodel van Dexia om zeep en fundamenteel verlieslatend is, is dat van Telenet ijzersterk en fundamenteel een recessiebestendige cashmachine die zijn gelijke niet heeft.

Alleen jammer dat er minder dan niets van die cashmachine als buffer in het bedrijf zelf blijft. En Vlaanderen door eigen inactiviteit nu moet toekijken hoe één Amerikaan het beleid bepaalt.

KVS
Bron: De Tijd
  • 0

Gebruikers-avatar
lieve16
Premiummember

Berichtdoor JEROENDB » 14 Aug 2012 21:43

Ik was bij de eerst om Telenet aandelen te kopen. Nooit geen spijt van gehad. Regelmatig bijgekocht met oa het geld van de kapitaalsverminderingen.

Tot het nieuws van gisteren mij verraste. Ik lees hier enkele berichten eerder dat elk iedereen die onder de 35 euro kocht, zal geen verlies leiden gezien Telenet nu reeds 35 euro per aandeel biedt.Volledig akkoord. Maar in mijn eerste artikel in de tijd dat ik las sprak men :"Belgische retailbeleggers zullen een roerende heffing van 21 tot 25 procent moeten betalen wanneer ze hun aandelen aanbieden aan Telenet." Nu later lees ik in een ander artikel dat het om de verkregen meerwaarde zou gaan... Maar stel ze zakken morgen naar 33. Je koopt er 1000. Je moet tax, commissie betalen bij aankoop en later bij verkoop. Daarboven nog de roerende voorheffing. En hoeverre is dat aanbod gegarandeerd? Ik heb hier geen ondertekend papier van? Verder als ik bv. nog zelf 1000 -oude- aandelen staan heb en ze ook aan 35 (-min de kapitaalsvermindering!) euro wenst te verkopen aan telenet via het uitkoopbod (terwijl ze ondertussen nog gezakt zijn op de beurs) zijn dan betaal ik op het pakket aandelen dat ik destijds ong. 14 euro betaald heb op de meerwaarde 21 % roerende voorheffing, reken dan maar uit.

Afijn ik heb gisteren een uur getwijfeld maar heb het zekeren voor het onzekere gekozen en ze verkocht aan 35,41.

Het gunstig perspectief dat ik destijds altijd had is nu een beetje troebel. Ik lees liever dat men geld steek in innovatie of groei in het belang voor het bedrijf voor verdere groei wat de klant ten goede komt en uiteindelijk ook de aandeelhouder. Hier wordt John Malone volgens mij beter van. En naar mijn bescheiden gevoel denk ik dat zijn verwachtingen op de beurs anders zijn als die van de kleine aandeelhouders. Hoe lager de aandelen hoe beter voor hem.

Afijn ik hoop voor de houders, oprecht veel succes toe en dat het zoals in het verleden nog steeds de aandelengrafiek nog steeds de hoogte mag in gaan.

(Opgelet ik ken niets van de beurs, ik lees alleen alles graag hierover, maar dergelijke constructies gaan een beetje boven mijn pet.)

Groeten jeroen.
  • 0

JEROENDB

Berichtdoor Piper » 15 Aug 2012 11:19

JEROENDB schreef:(Opgelet ik ken niets van de beurs, ik lees alleen alles graag hierover, maar dergelijke constructies gaan een beetje boven mijn pet.)

Opkopen van eigen aandelen is niks nieuws. Veel bedrijven doen zoiets. Hoewel, 18% zoals in het geval van Telenet is wel heel veel.

Ook een delisting (=van de beurs halen) komt regelmatig voor.

Volgens mij zal Liberty binnen afzienbare tijd Telenet volledig inlijven en zullen de resterende aandeelhouders daar niet armer van worden.
  • 0

Gebruikers-avatar
Piper

Berichtdoor paulus » 15 Aug 2012 12:05

hallo,

ik ben hier nieuw en ik heb een vraag:

Ik begrijp niet goed wat er zal gebeuren na de kapitaalsuitkering van 3,25 euro. De koers daalt met hetzelfde bedrag maar stijgt die dan terug richting 35 euro ( inkoop van eigen aandelen) ??
Of gebeurt de inkoop aan 35 voor de kapitaalsvermindering? Of komt er geen kapitaalsuitkering?

bedankt!
  • 0

paulus

Berichtdoor Piper » 15 Aug 2012 12:09

paulus schreef:hallo,

ik ben hier nieuw en ik heb een vraag:

Ik begrijp niet goed wat er zal gebeuren na de kapitaalsuitkering van 3,25 euro. De koers daalt met hetzelfde bedrag maar stijgt die dan terug richting 35 euro ( inkoop van eigen aandelen) ??
Of gebeurt de inkoop aan 35 voor de kapitaalsvermindering? Of komt er geen kapitaalsuitkering?

bedankt!

Telenet wil 35 euro per aandeel betalen voor de kapitaalsvermindering en 31,50 euro =(35 euro - kapitaalsvermindering van 3,5 euro) na de kapitaalsvermindering.

Mijn inziens zal het bod van Telenet op 18% van de aandelen niet slagen. Op termijn zullen ze hun biedingen ook verhogen.
  • 0

Gebruikers-avatar
Piper

Berichtdoor paulus » 15 Aug 2012 12:12

bedankt!

Ik zou ze dan beter vasthouden? Een hoger bod kan wel lang duren hé
  • 0

paulus

Beursig deel met vrienden.